Visual Storytelling – opowieść 360°

Opowieści są najważniejszą rzeczą na świecie. Bez opowieści nie bylibyśmy ludźmi.

Philip Pullman

Umiejetność opowiadania historii jest z nami od zawsze, to najbardziej naturalny sposób wyrażania emocji i budowanie relacji.

Trudno dziś wyobrazić sobie spektakularną kampanię reklamową bez storytellingu, bo dobra opowieść umacnia przekaz, toruje marce drogą do serc i umysłów odbiorców, zapada w pamięć i jest przekazywana dalej.

Jeśli odpowiednio połączymy słowa z mocą contentu wizualnego, otrzymamy potężne narzędzie marketingowe jakim jest visual storytelling.

W jaki sposób będziemy je wykorzystywać w przyszłości?

Jeśli storytelling jest oddziaływaniem na emocje poprzez słowo wspierające określony obraz, to visual storytelling możemy opisać jako stworzenie pełnego świata bohatera, który oglądamy z wielu bardzo dynamicznych perspektyw. 

Na pewno pamiętacie grę Pokemon Go.  To pierwsze, nieśmiałe próby zacierania granicy między światem realnym a wirtualnym. Obserwując to, co dzieje się w świecie technologii można zauważyć kilka wyraźnie zarysowujących się trendów. VR, czyli wirtualna rzeczywistość na dobre odmieniła sposób budowania świata bohatera i sprawiła, że wchodzimy do niego głębiej i doświadczamy maksymalnych doznań. To, co dziś brzmi jak s-f, stanie się technicznie osiągalne szybciej, niż myślimy.

Technologia tworzy nowe możliwości przeniesienia historii wprost z ekranu do naszego życia. (…) Jesteśmy bardziej niż kiedykolwiek gotowi na to, by dzięki technologii historie dotykały nas głębiej, pokazywały inny punkt widzenia i zmieniały nasze myślenie o markach.

Neela Sakaria, EVP of Latitude

A co, gdyby do opowiadania historii zaangażować wszystkie 5 zmysłów?

W Kickstarter Project powstał już prototyp maski VR dla graczy, która posiada sensory, pozwalające poczuć gorąco, zimno, wypuszczają mgiełkę wodną i uwalniają zapachy. Sprawdźcie sami:

https://www.kickstarter.com/projects/feelreal/feelreal-vr-mask-and-helmet?ref=category_location

Coraz większą popularnością cieszą się projekty parków VR, jak The Void,  gdzie możemy doświadczyć kilkunastominutowej przygody w określonym świecie, na przykład tym z filmu Ghostbusters:

Wszystko idzie jednak znacznie dalej.

Jednym z wyraźnych trendów przewidzianych przez amerykańską agencję strategiczną Latitude – jest przeniesienie wirtualnej rzeczywistości do świata realnego. Wg badań nad insightami odbiorców virtual storytellingu aż 78% chciało, aby to bohater „zaprzyjaźnił” się z nimi i komunikował poprzez sieć (aktualizował statusy na Fb, wysyłał wiadomości tekstowe) w czasie rzeczywistym. Wyobraźmy sobie, że bohater topowego serialu aktualizuje statusy w mediach społecznościowych!

Kolejny trend to wykorzystanie VR w kampaniach społecznych. Daje bowiem ogromną możliwość odbiorcom niejako wejść w buty drugiego człowieka, na własnej skórze poczuć skalę jego problemów i potrzeb.  Przykładem jest inicjatywa Walk through dementia dzięki której możemy zobaczyć jak wygląda dzień z życia osoby chorej na demencję.

New York Times stworzyło film dokumentalny oparty na technologii 360, aby opowiedzieć w jaki sposób wojna zmienia życie dzieci:

A gdyby tak pozwolić widzowi zdecydować za bohatera? LATE SHIFT to w pełni zrealizowany film, dostępny dla użytkowników systemu Apple IOS. Poprzez rozbudowaną aplikację uczestniczymy w fabule, podejmujemy kluczowe decyzje i zmieniamy zakończenie opowieści.

Na koniec dwie kampanie światowych marek, udowadniające, że użycie technologii VR 360 to już rzeczywistość.

Mercedes postanowił użyć jej kampanii nowego modelu SUVa:

Toms pokazał  fantastyczną historię o wielkiej mocy dzielenia się z innymi:

 

I jak wrażenia?

 

8 komentarzy

  1. Pamiętam, jak wyobrażałam sobie część z powyższych możliwości jako dziecko… A to się dzieje właśnie teraz! Ostatnio miałam możliwość brania udziału w grze wirtualnej – zawieszona na hamaku, z kaskiem na głowie – zabawa była fantastyczna! 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *