Prototypowanie – po prostu to zrób!

Prototypując coś na wczesnym etapie, zdejmujesz ryzyko z całego procesu. I zawsze wynosisz z tego lekcję.

Krista Donaldson, CEO, D-Rev

Każdy, kto chociaż raz zetknął się z metoda design thinking wie, że prototypowanie to nie tylko techniczny element samego procesu, ale wręcz sposób myślenia o projekcie. Więcej o zbiorze idei przyświecających design thinking, tzw. mindsets przeczytasz tutaj.

Projektowaniu zorientowanym na człowieka towarzyszy głęboka wiara w potęgę namacalności. Sprowadzenie idei do rzeczywistego przedmiotu odkrywa to, co na etapie gdybania i abstrakcyjnych dyskusji często nigdy nie wypływa.

Uczestnicy sesji, po etapie wyboru idei do przetestowania stają się budowniczymi i rzemieślnikami. Lepią z plasteliny, rysuja storyboardy, wycinają mock-upy z kartonu albo składają pudełka z kartki papieru. Działają i pokazują światu swoje pomysły.

W firmie, w której pracowałam jako product manager – bardzo często prototypowaliśmy. Zanim produkt trafił na rynek należało sprawdzić i przetestować wiele zmiennych jak na przykład: opakowanie jednostkowe, zbiorcze, sposób korzystania z produktu, relacje zachodzące między opakowaniem a zawartością (chemia i fizyka). Czasem były to prototypy drogie, czasochłonne i wymagające współpracy z podwykonawcą, a czasem robione na kolanie, z przypadkowych materiałów. I wiecie co? Te pierwsze wcale nie okazywały się ważniejsze, czy bardziej przydatne niż te drugie. Gdybym wiedziała wtedy więcej o design thinkingu z pewnością testowałabym częściej i na wcześniejszym etapie, bo dużo elementów można było sprawdzić zupełnie bezkosztowo.

Jeśli chcesz wypróbować prototypowanie w swoim projekcie, pamiętaj:

  1. Nie poświęcaj na to zbyt dużo czasu – chodzi o to, żeby pokazać ideę, uczynić ją widzialną i namacalną, a nie o to, żeby stworzyć dzieło sztuki. 
  2. Podziel się efektem, testuj – im więcej osób zobaczy Twój prototyp, tym większa szansa na to, że dostaniesz konstruktywny feedback.
  3. Nie przejmuj się porażką – popełnianie błędów jest nieodłącznym elementem każdego procesu twórczego. Jeśli Twój prototyp nie zadziałał – potraktuj to jak lekcję i zabierz się za inną ideę.
  4. Zawsze pamiętaj o empatii – za każdym produktem, usługą czy aplikacją stoi człowiek. To dla niego projektujesz.

Nieważne, czy pracujesz na etacie czy dla siebie, z produktem czy usługą.

Masz jakiś pomysł – pokaż go lub opisz i przetestuj jak najszybciej!

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *