Jeśli zastanawiasz się czym jest i po co Ci strategia marki, ten artykuł jest dla Ciebie.
„Jedno oko widzi. Drugie czuje” Paul Klee
Marka to suma odczuć, jakie mają klienci w związku z naszym produktem czy usługą. Z silną marką jest tak, że wystarczy zamknąć oczy i już wiesz z czym masz do czynienia, przychodzi Ci do głowy słowo lub dwa, którym można silną markę opisać. Słabej nie potrafisz odróżnić od konkurencji, nie umiesz nic o niej powiedzieć, zupełnie nie zostaje w Twojej głowie.
To co różni obie marki to strategia. To ona wskazuje wyraźnie czym jest, a czym nie jest marka. Jej tożsamość i obietnica przekładają się na wszystkie pola aktywności firmy, towarzyszą odbiorcy na każdym etapie kontaktu z nią.
Co da Ci strategia marki?
Przede wszystkim – spokój. To kompas, który wskazuje Ci drogę, masz go zawsze pod ręką i w każdej chwili możesz sprawdzić swój kurs.
Budując strategię marki musisz odpowiedzieć sobie na szereg pytań, w tym najważniejsze: po co tworzę swoją markę? Co chcę osiągnąć? Gdzie chcę być z moją marką za 5 lat? Odpowiedzi na te pytania to nic innego jak określenie celów długofalowych. Masz je zdefiniowane i spisane?
Unikniesz pułapek związanych z krótkoterminowymi planami, super okazjami, chwilowymi taktykami. Dostajesz propozycję współpracy i możesz od razu stwierdzić, czy to jest spójne z Twoją marką i strategią czy nie. Czy przybliża Cię to do celu głównego? Czy jest z nim spójne? To bardzo częsta przypadłość małych firm – miotanie się od promocji do promocji, błądzenie po omacku i rozmienianie wizerunku na drobne.
Dowiesz się, do kogo mówisz. Zdefiniowanie grupy docelowej to najczęstsza bolączka małych firm. Kusi je, aby mieć jak najwięcej klientów, zadowolić każdego, rozdrabniają i rozmywają ofertę a w rezultacie – nie trafia ona do nikogo.
Wyróżnisz się na tle konkurencji, zbudujesz swój unikalny, autentyczny przekaz i ofertę. Można mieć sklep z butami, który ma buty, a można mieć sklep, który oprócz butów „sprzedaje” całą filozofię, skupia wokół siebie klientów, organizuje społeczność, szerzy wartości.
Znajdziesz język i zdefiniujesz miejsca, poprzez które będziesz komunikował się ze swoimi odbiorcami. W dobie social media dialog z klientami to nie moda, tylko konieczność. Strategia komunikacji mówi Ci co, gdzie, komu i w jaki sposób należy powiedzieć. Strategia marki mówi dlaczego masz to powiedzieć. Wskazuje wartości, którymi chcesz się dzielić i pokazuje wizję i misję, którą chcesz wcielić w życie.
Bardzo ubolewam nad tym, że małe firmy nie czują potrzeby inwestowania w strategię. Zlecają stworzenie logo, skupiają się na tworzeniu strony www, rozkręcają biznes i po kilku miesiącach zaczynają utykać. Tracą z oczu cel, nie mają spójnych i konsekwentnych działań, bo nie mają punktu odniesienia.
Budowanie strategii marki to proces, wymaga wiedzy, determinacji i umiejętności spojrzenia na temat z szerszej perspektywy. Nie mówię, że to łatwe. Ale warto. To inwestycja, która zwraca się z nawiązką przez lata.
Dziękuję za to, że czytasz tego bloga. Jeśli interesuje Cię marketing, strategia marki, projektowanie doświadczeń klienta – bądźmy w kontakcie:
Polub mój fanpage na FB
Obserwuj mój profil na Instagramie
Zapisz się do newslettera, aby nie przegapić mojego kolejnego wpisu.