Jak samodzielnie przeprowadzić audyt marki?

Ten wpis pojawia się pod koniec roku nie bez powodu. To zawsze czas podsumowań, przemyśleń i planowania. Może pomiędzy robieniem pierników a kupowaniem prezentów świątecznych ktoś zapragnie sprawdzić jak się ma jego marka i przygotować się do podbicia świata biznesu w 2020 roku 🙂
Co to jest audyt marki? Dlaczego warto go przeprowadzić?

To szczegółowa analiza, która pokazuje, jak Twoja marka obecnie osiąga wyniki w porównaniu z wyznaczonymi celami, a następnie spojrzenie na szerszą perspektywę, aby sprawdzić, w jakim miejscu rynku jesteś, czy w pełni wykorzystujesz swój potencjał i – najważniejsze, czy w pełni rozumiesz potrzeby swoich odbiorców i jak się z nimi komunikujesz.

Dla tych, którzy zupełnie startują – to doskonały moment, żeby przyjrzeć się swoim zasobom, rynkowi, konkurencji, szansom, i zagrożeniom.

Tak, moi drodzy – stara dobra analiza SWOT jest wciąż w użyciu. Co mnie najbardziej dziwi – wszyscy znają to narzędzie, ale kiedy przychodzi co do czego – okazuje się, że nikt w ten sposób nie przyglądał się swojej marce.

Analiza SWOT jest o tym, co wewnątrz i o tym, co na zewnątrz:

TWOJE SILNE STRONY – TWOJE zasoby, na przykład unikalna receptura, albo znajomość 3 języków obcych i dodatkowego programu graficznego, certyfikaty, napisana książka, znajomość branży – to wszystko, co masz cennego i możesz to wnieść do swojego biznesu i wykorzystać.

TWOJE SŁABE STRONY – być może masz małą bazę mailingową, strach przed nagrywaniem i pokazywaniem się publicznie, może brak Ci doświadczenia albo masz jeszcze słabe portfolio – ja wiem, że przyznanie się przed sobą do słabych stron jest przykre, ale nie da się inaczej.

SZANSE RYNKOWE – szansa może być na przykład nurt eko/bio, albo zwrot w kierunku ludzkiej strony biznesu (i nagle to, co wydawało Ci się Twoją słabą stroną, bo działasz w pojedynkę a maszynę do produkcji kopert masz w dużym pokoju – jest do wykorzystania jako atut), jest potrzeba na Twój produkt lub usługę a nikt wcześniej tego nie zrobił, albo zrobił słabo

ZAGROZENIA PŁYNĄCE Z RYNKU – tutaj musisz krytycznie przyjrzeć się rynkowi – czy dużo osób robi to, co Ty? Czy klienci są gotowi na Twój produkt/usługę? (to oczywiście może być i szansą, jak i zagrożeniem), czy aktualny status quo na rynku sprzyja czy nie Twoim planom?

Kiedy zaczynam pracować z nową marką, która już istnieje na rynku – sprawdzam kilka kluczowych obszarów:

  1. Jak ma się strategia marki – czy w ogóle jest, czy zdefiniowano podstawowe elementy: określona grupa docelowa, tożsamość, misja, wizja wyróżniki, wartości
  2. Identyfikacja wizualna – czy wszystko jest spójne, jakie elementy są, a jakich brakuje, czy identyfikacja odpowiada strategii?
  3. Komunikacja – tutaj zazwyczaj zaczyna się cała zabawa, bo strategia to jedno, a umiejętność zakomunikowania jej to drugie. W tym punkcie sprawdzam, czy są wyznaczone długo i krótkofalowe cele komunikacji. Czy wiesz co i komu chcesz powiedzieć.  I czy masz ustalone kanały, którymi chcesz komunikować się ze swoimi odbiorcami (są rożne szkoły, najnowsza mówi, że warto być wszędzie, ja mówię, że warto zacząć tam, gdzie są Twoi klienci i zrobić to porządnie, niż być wszędzie byle jak).
  4. Wdrożenie – tutaj najważniejsze – czy działasz. I czy robisz to regularnie.  

Aby Ci pomóc, stworzyłam pdf z kluczowymi pytaniami, szablonem analizy SWOT, gotowy do druku i pracy. Znajdziesz go TUTAJ.

Ostrzegam: jest tego trochę, ale da spory wgląd w to, gdzie jesteś ze swoją marką.  

Miłej pracy!

Dziękuję za to, że czytasz tego bloga. Jeśli interesuje Cię marketing, strategia marki, projektowanie doświadczeń klienta – bądźmy w kontakcie:

Polub mój fanpage na FB

Obserwuj mój profil na Instagramie

Zapisz się do newslettera, aby nie przegapić mojego kolejnego wpisu.

  

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *